Profilaktyka zawału serca

Zawał serca to w Polsce najczęstsza przyczyna zgonów. Skala problemu jest więc ogromna. W większości przypadków do zawału serca prowadzi choroba niedokrwienna serca (choroba wieńcowa). Co można zrobić, żeby zapobiec wystąpieniu zawału? Jak powinna wyglądać profilaktyka zawału serca?

Profilaktyka zawału serca

Na szczęście wiele można zrobić, żeby uniknąć zawału serca. Wymaga to jednak samodyscypliny i wytrwałości, ponieważ bardzo często chodzi o zmianę stylu życia. Trwałą zmianę codziennych nawyków. Co konkretnie należy robić?

Rzuć palenie

Palenie papierosów to jeden z głównych czynników ryzyka wystąpienia zawału serca. Dlatego jeżeli palisz, zrobisz mądrze, stawiając sobie za cel zerwanie z nałogiem. Tytoń zawiera substancje, które mogą niszczyć naczynia krwionośne i serce. W konsekwencji rozwija się miażdżyca tętnic. Co więcej, dym tytoniowy zawiera tlenek węgla, który wykazuje większe powinowactwo do hemoglobiny niż tlen. Przez to serce musi podjąć większy wysiłek (rośnie tętno i ciśnienie tętnicze), żeby doprowadzić tlen do tkanek. Każdy wypalony papieros jest niebezpieczny, a im więcej się ich wypala, tym większe zagrożenie dla serca. Co ważne, także bierne palenie jest bardzo szkodliwe. Dlatego nawet jeżeli sam nie palisz, ale przebywasz wśród osób palących przy Tobie, to powinieneś przemyśleć, jak to zmienić.

Ćwicz 3-4 razy w tygodniu

Kolejnym ważnym krokiem na drodze profilaktyki zawału serca, będzie wprowadzenie ćwiczeń fizycznych. Najlepiej wykonywać je 3-4 razy w tygodniu po 40 minut.

Regularna aktywność fizyczna pomaga na dwa sposoby. Po pierwsze, ułatwia obniżenie i kontrolowanie masy ciała. Po drugie, wzmacnia serce.

Jeśli do tej pory w ogóle nie ćwiczyłeś, wprowadzaj zmiany stopniowo. Nie musisz też decydować się na żadne forsowne formy aktywności. Jeżeli czujesz, że 40 minut to dla Ciebie za dużo, spróbuj podzielić sobie ten czas na przykład na cztery 10-minutowe sesje ćwiczeń w ciągu dnia. Kluczowe znaczenie ma regularność.

Zacznij świadomą, zdrową dietę

Wciąż jeszcze dieta seniorów jest wynikiem przyzwyczajeń wyniesionych lata temu z domu rodzinnego. Niektóre z takich przyzwyczajeń mogą być dobre, ale wiele takimi nie jest. Warto więc pogłębić wiedzę na temat zdrowego żywienia i zacząć stopniowo wprowadzać zmiany także w tej dziedzinie.

W profilaktyce zawału serca zasadnicze znaczenie ma ograniczenie niezdrowych tłuszczy na rzecz zdrowych tłuszczy nienasyconych. Te ostatnie znajdziesz m.in. w:

  • tłustych rybach (łosoś, pstrąg łososiowy),
  • avocado,
  • siemieniu lnianym.

Ogromne znaczenie ma też sięganie po duże ilości warzyw i owoców. Najlepiej znaleźć dla nich miejsce w każdym posiłku. Zamiast tłustych, smażonych mięs w panierce z zawiesistymi sosami i puree ziemniaczanym, lepiej wybierać pieczone, chudsze mięsa i jadać je z surówkami warzywnymi oraz kaszami. Bardzo wskazane będą też wszelkie zupy warzywne, zwłaszcza niezabielane śmietaną.

Można zacząć od zamiany pewnych produktów na zdrowsze, na przykład białe pieczywo zamienić na pełnoziarniste, 2 razy w tygodniu zamiast ulubionego mięsa, zjeść rybę. Krok po kroku można całkowicie przebudować sposób myślenia o jedzeniu i w konsekwencji sposób żywienia, a to przełoży się na lepsze samopoczucie, mniejsze problemy z jelitami, więcej energii i zdrowsze serce.

Regularnie się badaj

Ostatni, ale wcale nie najmniej ważny element profilaktyki zawału serca stanowi regularne prowadzenie badań kontrolnych. Sprawdzaj:

  • ciśnienie tętnicze krwi — nadciśnienie bardzo źle wpływa na serce, a bez regularnych pomiarów nie będziesz w stanie ustalić skali problemu, ani go usunąć;
  • poziom cholesterolu — zwłaszcza jeśli należysz do osób otyłych i nie przykładałeś się do tej pory do trzymania zdrowej diety;
  • stężenie glukozy we krwi — cukrzyca to jeden z czynników ryzyka rozwoju chorób serca. Nie wolno więc lekceważyć problemów z gospodarką węglowodanową.

Teleopieka — dodatkowe zabezpieczenie

Wszystkie wymienione wyżej czynniki bardzo pomagają zapobiegać rozwojowi chorób serca oraz obniżają ryzyko zawału. Jednak możesz dla siebie zrobić coś więcej — skorzystać z usług teleopieki. Po co? Ponieważ teleopieka to takie dodatkowe zabezpieczenie. Gdybyś źle się poczuł, dzięki niej możesz natychmiast wezwać i otrzymać pomoc. To doskonałe wsparcie zwłaszcza dla seniorów mieszkających samotnie.

Share:

You may also like

Dodaj komentarz