Odwodnienie osób starszych – objawy i konsekwencje

Ciało dorosłego człowieka w około 60 procentach składa się z wody. Z wiekiem jej zawartość się zmniejsza, przez co wzrasta ryzyko odwodnienia. Najłatwiej doprowadzić do niego latem, kiedy w wyniku wysokich temperatur, dochodzi do zwiększonej utraty wody z organizmu. Tymczasem woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania, a jej niedobór może prowadzić do poważnych konsekwencji.

Objawy odwodnienia u osób starszych

Odwodnienie nie od początku daje wyraźne objawy. Dopiero z czasem zaczynają się pojawiać takie symptomy, jak:

  • zwiększone pragnienie, suchość w ustach i wysuszone wargi;
  • ciemny kolor i mała ilość moczu,
  • przy ubytku płynów na poziomie 2-4% pojawia się uczucie zmęczenia i senność w ciągu dnia,
  • brak apetytu, bóle i zawroty głowy, gorsze samopoczucie, wzdęty brzuch,
  • wysuszenie skóry i zmniejszenie jej elastyczności, mniejsza ilość wydzielanego potu,
  • problemy z koncentracją i pamięcią, drażliwość, wolniejszy przebieg procesów myślowych,
  • omdlenia, utrata przytomności.

Jeśli ubytek wody w organizmie wyniesie ponad 15% masy ciała, może dojść nawet do zgonu. Jak widać odwodnienie u osób starszych to poważne niebezpieczeństwo. Nie tylko utrudnia codzienne funkcjonowanie, ale też może prowadzić do upadków, a nawet utraty życia.

Przyczyny odwodnienia seniorów

U seniorów do odwodnienia najczęściej dochodzi w wyniku następujących przyczyn:

  • zmniejszone odczuwanie pragnienia,
  • zbyt mała ilość przyjmowanych płynów,
  • przyjmowanie środków moczopędnych w dużej ilości,
  • częste picie napojów odwadniających – kawy, mocnej herbaty, alkoholu,
  • zbyt duża albo za mała ilość soli dodawanej do posiłków,
  • wymioty, gorączka, biegunka,
  • doprowadzanie do przegrzania organizmu przez zbyt długie przebywanie na słońcu,
  • dieta uboga w błonnik pokarmowy lub wysokobiałkowa z niewystarczającym spożyciem wody.

Na odwodnienie szczególnie narażone są osoby starsze, które cierpią na demencję, Alzheimera, a także leżące, otyłe, z zaburzeniami połykania oraz ze zbyt dużym wydzielaniem potu. Poważnym problemem seniorów bywa nietrzymanie moczu, które może powodować, że celowo starają się przyjmować mniej płynów, co w konsekwencji też prowadzi do odwodnienia. Również osoby mające ograniczenia ruchowe, które utrudniają im poruszanie się, mogą świadomie ograniczać ilość przyjmowanych płynów, aby dzięki temu jak najrzadziej chodzić do toalety. Niezależnie od przyczyn, które doprowadziły do odwodnienia, konieczne jest podjęcie kroków, żeby pomóc seniorowi odpowiednio nawodnić organizm.

Zapobieganie odwodnieniu u osób starszych

Aby uniknąć odwodnienia, należy zapewnić seniorowi odpowiednią podaż płynów w ciągu dnia. Często oznacza to konieczność przypominania mu o tym, żeby pił wodę. Dodatkowo można wprowadzić kilka zasad:

  • woda powinna stać zawsze na wierzchu, w łatwo dostępnym miejscu, najlepiej w małej butelce albo szklance,
  • warto nauczyć starszą osobę, żeby piła często, za to małymi porcjami,
  • podawać o szklankę płynu więcej na każdy stopień powyżej 37°C,
  • ograniczyć ilość napojów moczopędnych,
  • unikać napojów gazowanych – podrażniają zakończenia nerwowe w ścianie żołądka, hamując uczucie pragnienia,
  • zwiększyć ilość pokarmów zawierających dużą ilość wody – owocó, warzyw, niektórych produktów mlecznych.

Dodatkowym zabezpieczeniem dla seniora będzie opaska ratunkowa. Dzięki niej nawet gdyby starszej osobie zrobiło się słabo, wystarczy, że wciśnie przycisk SOS, a natychmiast połączy się z nią ratownik, który ustali co się dzieje, zawiadomi wskazane wcześniej osoby, a w razie potrzeby wezwie pogotowie.

Zapotrzebowanie na wodę

Warto wiedzieć ile należy pić, żeby nie doszło do odwodnienia. Otóż dzienne zapotrzebowanie na wodę w przypadku dorosłego człowieka wynosi 25-35 ml na każdy kilogram masy ciała, w zależności od tego ile ruchu zażywa, jakie spożywa posiłki i jaka jest temperatura otoczenia.

  • Mężczyźni powinni przyjmować dziennie 2,5 litra płynów (około 10 szklanek).
  • Kobiety powinny przyjmować 2 litry płynów w ciągu doby (około 8 szklanek).

W lecie, kiedy ubytek wody jest zwykle wyższy niż w innych porach roku, dobrze jest przyjmować wodę z elektrolitami.

Co jeśli senior nie lubi wody?

Woda najlepiej gasi pragnienie i powinno się ją pić. Jednak niektórym po prostu nie smakuje. Co wtedy zrobić, żeby mimo wszystko senior przyjmował odpowiednią ilość płynów?

Po pierwsze, warto przyzwyczajać starszą osobę, żeby piła w ciągu dnia jakąś ilość czystej wody. Na początku może to być jedna mała butelka na cały dzień. Stopniowo można tę ilość zwiększać. Poza tym należy dbać o to, żeby starsza osoba przyjmowała takie napoje, jak:

  • słaba zielona herbata,
  • słaba czarna herbata,
  • herbaty owocowe (bez dodatku cukru),
  • zioła – np. mięta, melisa, rumianek, czystek,
  • soki owocowe i warzywne,
  • woda z owocami (cytryną, truskawkami, malinami) albo z ziołami (miętą, melisą)

Odwodnienie u osób starszych to poważny problem, którego nie można lekceważyć. Nawet jeśli sprawujesz opiekę nad seniorem na odległość, pamiętaj, żeby każdego dnia przypominać mu o piciu wody i sprawdzać, czy rzeczywiście przyjmuje odpowiednią ilość płynów. Wyposaż go też w opaskę z przyciskiem SOS. Dzięki temu zminimalizujesz ryzyko, że dojdzie do sytuacji zagrażającej zdrowiu lub nawet życiu Twojego ukochanego seniora.

Share:

You may also like

Dodaj komentarz