Domowe sposoby na zaparcia u seniorów

Choć może dla wielu zaparcia to temat wstydliwy jest jednak na tyle powszechny, że warto poświęcić mu uwagę. Szczególnie często dotyka osoby starsze, ponieważ z wiekiem układ pokarmowy spowalnia funkcjonowanie. Do tego często dochodzi stosowanie diety ubogiej w błonnik i brak ruchu, co tylko potęguje problem. Jak można sobie z nim radzić? Czy są jakieś skuteczne domowe sposoby na zaparcia u seniorów?

Przyczyny zaparć u osób starszych

Zaparcia u osób starszych rzadko mają tylko jedną przyczynę. Zazwyczaj są wynikiem występowania kilku czynników. Do najczęstszych należą:

  • złą dietę,
  • nieprawidłowe nawodnienie organizmu,
  • brak ruchu,
  • działanie przyjmowanych leków — uspokajających, niesteroidowych leków przeciwzapalnych, leków przeciwpadaczkowych, soli mineralnych lub środków przeczyszczających zażywanych w nadmiarze,
  • choroby ogólnoustrojowe — cukrzyca, niedoczynność tarczycy, mukowiscydoza itp,
  • przewlekły stres lub depresja.

Domowe sposoby na zaparcia

Zaparcia bardzo obniżają komfort codziennego funkcjonowania, na szczęście można bardzo poprawić sytuację wprowadzając pewne zmiany. Omówmy więc pokrótce sprawdzone i bezpieczne sposoby na zaparcia.

Zmiana diety i picie dużej ilości wody

Wystarczy kilka zmian w nawykach żywieniowych, żeby odczuć znaczącą poprawę. Przede wszystkim należy spożywać produkty bogate w błonnik, takie jak:

  • warzywa,
  • owoce,
  • pieczywo pełnoziarniste,
  • kasze — najlepiej grube kasze,
  • płatki owsiane, otręby.

Kiedy mowa o owocach, chodzi oczywiście przede wszystkim o surowe, a nie te przerabiane — w postaci słodzonych dżemów czy powideł. Im mniej przetworzone jedzenie, tym więcej w nim błonnika i cennych substancji odżywczych. Warto też ograniczyć słodycze. Codzienne podjadanie czekolad, cukierków czy ciast zdecydowanie pogarsza funkcjonowanie jelit. Żeby je wspomóc, sięgaj po kiszonki i jogurty naturalne.

Pamiętaj też, że do właściwych wypróżnień potrzeba odpowiedniej ilości wody. Jeśli przyjmujesz jej zbyt mało, konsekwencją będzie bolesne oddawanie twardych stolców. Dlatego każdego dnia wypijaj około 1,5 l wody.

Aktywność fizyczna

Oprócz zmiany diety bardzo ważny jest też codzienny ruch. Chodź na spacery albo ćwicz w domu. Wystarczy, że 3 razy dziennie poświęcisz na ćwiczenia 10 minut, a z pewnością odczujesz różnicę nie tylko w kwestii zaparć. Oczywiście warto też wychodzić na spacery. Wiele osób starszych bardzo lubi energiczne marsze z kijkami. To świetny sposób na pobudzenie do pracy serca i całego organizmu. Aktywność fizyczna pomaga też poprawić pracę jelit, więc nie można jej pomijać walcząc z problemem zaparć.

Dbanie o kondycję psychiczną

Ponieważ na zaparcia mogą wpływać także emocje, warto nauczyć się sobie z nimi radzić. Dobrze jest znaleźć swoje sposoby na rozładowywanie stresu. Bywa, że samemu na tyle trudno sobie z tym poradzić, że potrzebna będzie wizyta u psychologa. Jest ona natomiast absolutnie niezbędna, kiedy zauważy się u siebie objawy depresji. Nawet jeśli sam ich nie rozpoznasz, ale dostrzegą je Twoi bliscy, nie lekceważ ich uwag.

Kontrola leków i wsparcie farmakologiczne

Seniorzy często przyjmują wiele leków dziennie. Niektóre z nich mogą powodować zaparcia. Jeśli zauważysz, że tak się dzieje, skonsultuj się ze swoim lekarzem. Nawet jeśli nie ma lepszej alternatywy dla danego leku, lekarz podpowie Ci, jakie środki farmakologiczne możesz bezpiecznie przyjmować, by zminimalizować problem zaparć.

W aptece można kupić wiele środków mających pobudzić perystaltykę jelit, zmiękczyć stolec lub zadziałać poślizgowo. Nie powinno się ich jednak traktować jako pierwszą pomoc. Najważniejsze jest podjęcie działań w celu naturalnego uregulowania wypróżnień. Dopiero w sytuacjach kryzysowych można ratować się tego rodzaju prepartami.

Share:

You may also like

Dodaj komentarz