Dlaczego upadki osób starszych są tak niebezpieczne?

Z danych epidemiologicznych wynika, że raz w roku upada aż 33% mieszkających samodzielnie osób powyżej 65 roku życia. Szacuje się też, że w Polsce każdego roku upada co czwarta osoba, a około 10% wszystkich upadków kończy się hospitalizacją. To smutne statystyki, ale stają się jeszcze smutniejsze, kiedy uświadomimy sobie, że za nimi kryją się czyjeś ukochane matki, ojcowie, dziadkowie, babcie. To właśnie nasi seniorzy są najbardziej narażeni na upadki i to dla nich są one najbardziej niebezpieczne. Dlaczego? I co możemy zrobić, żeby im przeciwdziałać?

Dlaczego upadki starszych osób są tak niebezpieczne?

Konsekwencją upadków są urazy, a związana z nimi śmiertelność znacząco wzrasta u osób powyżej 65 roku życia. Raport Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego – Państwowego Zakładu Higieny Pracy dotyczący urazów wśród osób powyżej 60-go roku życia do najczęstszych powikłań upadków zalicza:

  • złamania:
    • kości ramiennej,
    • dystalnej części kości promieniowej,
    • nasady bliższej kości udowej,
    • żeber,
  • uszkodzenia/złamania kręgosłupa, miednicy,
  • urazy/krwiaki śródczaszkowe,
  • uszkodzenia tkanek miękkich,
  • oparzenia.

Co więcej, aż 10-15% upadków prowadzi do urazów stanowiących zagrożenie życia. To właśnie upadki są najczęstszą przyczyną skierowania starszych osób do szpitala i jednocześnie najczęstszym mechanizmem urazowego uszkodzenia mózgu.

Im więcej senior ma lat, tym groźniejszy staje się dla niego każdy upadek.

Najczęstsze przyczyny upadków

Wspomniany wyżej raport jako najczęstsze przyczyny upadków wymienia:

  • osłabienie siły mięśniowej,
  • zaburzenia chodu i równowagi,
  • stosowanie urządzeń wspomagających chód,
  • zaburzenia widzenia,
  • stany zapalne stawów,
  • depresję,
  • zaburzenia pamięci,
  • wiek powyżej 80 lat,
  • lękowy zespół poupadkowy.

Ryzyko upadków zwiększają też choroby neurologiczne, sercowo-naczyniowe, metaboliczne (np: niedoczynność tarczycy, niedokrwistość, hipoglikemia, hiponatremia, odwodnienie), a także Zespół parkinsonowski.

Niestety procesy związane ze starzeniem się u każdego człowieka zwiększają ryzyko upadków. Na szczęście mimo wszystko możemy coś zrobić, żeby to ryzyko ograniczyć, a także zapewnić seniorom ochronę, kiedy już do upadku dojdzie.

Jak zapobiegać? Jak chronić?

Najskuteczniejszą metodą zmniejszającą ryzyko upadku u osób starszych zdecydowanie jest aktywność fizyczna. Oczywiście zalecane są spacery, ale najlepsze efekty przynoszą dodatkowe ćwiczenia. Powinny składać się zarówno z treningu równowagi i siły mięśniowej, jak i ćwiczeń wytrzymałościowych oraz rozciągających.

Kolejnym sposobem na chronienie starszej osoby przed upadkiem jest modyfikacja jej otoczenia. Bardzo pomocne jest zamontowanie dobrego oświetlenia, usunięcie z podłogi luźnych mat, oznakowanie krawędzi schodów, pomalowanie progów i dbanie o to, żeby nie był bałaganu.

Duże znaczenie w utrzymywaniu dobrego stanu zdrowia ma też odpowiednia dieta. Razem z aktywnością fizyczną i dbałością o bezpieczne otoczenie, potrafi nie tylko pomóc zapobiegać upadkom, ale też poprawiać ich samopoczucie i nastrój.

W przypadku starszych osób, które mieszkają same, warto dodatkowo zadbać o to, żeby w razie upadku mogły natychmiast wezwać pomoc. Niektórzy w tym celu kupują swoim seniorom telefon komórkowy, jednak znacznie lepszym rozwiązaniem jest opaska alarmowa z przyciskiem SOS. Starsza osoba zawsze nosi ją na nadgarstku, więc nie musi po nią sięgać. Dzięki temu, może wzbudzić alarm nawet, jeśli nie jest w stanie się podnieść i dotrzeć do telefonu.

Share:

You may also like

Dodaj komentarz